perjantai 17. tammikuuta 2014

Chrome OS tablettia on odoteltu, mutta kilpailija taitaa ehtiä ensin

Googlen visiossa päätelaite/tietokone on ohut ja sovellukset ovat pilvessä. Siksi Google launchasi aikoinaan Chromebookin, joka on optimoitu webin käyttöön eikä paikallisten sovellusten ajamiseen. Chromebookissa voi toki uusien käyttöjärjestelmä-versioiden myötä ajaa myös offline sovelluksia ja paikallisilta sovelluksilta näyttäviä eräänlaisesta start-valikosta käynnistettävä web sovelluksia (packaged apps).

Päätelaite on saatu halvemmaksi ja erityisesti helppokäyttöisemmäksi. Käynnistymisaika ei hidastu vuoden käytön jälkeen. Käyttöjärjestelmä-versioiden asentamisesta, varmuuskopioinnieista, virusten torjunnasta ja sovellusten asentamisesta ei tarvitse huolehtia. Jokaisessa Chromebookissa, jota käytät on samat sovellukset ja kirjainmerkit. Jos menet vaikka tuttusi luo kylään, ja siellä on Chromebook, voit kirjoittautua koneeseen Google-tunnuksillasi ja toimia kuin kotikoneellasi. IT-lukutaidottomat sukulaisesi, joilla on Chromebook, eivät soittele sinulle ja ihmettele mikä ongelma heillä nyt on koneessaan.

Mozilla jakaa pitkälti Googlen vision - Mozilla painottaa lisäksi avoimuutta ja vapautta app storeista ja muusta toimittajariippuvuudesta. Googlella on Mozillassa hyvä kilpailija ja sitä kautta kirittäjä. Firefox OS on web thin clientia tukeva käyttöjärjestelmä samalla tavalla kuin Chrome OS. Firefox OS:n markkina on ensi vaiheessa halvat älypyhelimet, joita tarjotaan Etelä-Amerikkaan ja muihin kehittyviin maihin, siinä missä Chrome OS:n markkina ovat alkuvaiheessa halvat läppärit. Toistaiseksi käyttöjärjestelmät siis eivät vielä kilpaile suoraan millään markkinalla. Firefox OS on pärjännyt parhaiten juuri Etelä-Amerikan markkinoilla. Markkinaosuus on korkeimmillaan tosin vain 10% luokkaa. Takana on useita operaattoreita kuten Deutsche Telekom, Telefonica ja Telenor ja älypuhelin-valmistajia kuten LG. Panasonic TV:hen tulee Firefox OS.

Mozilla’s strategy has been to build Firefox OS primarily for emerging markets, where there are still billions of people who have yet to experience their first smartphone. This approach is driven by our mission to bring the Web to more people, as well as the advantage Firefox OS has in delivering great performance on inexpensive hardware. In 2014, Mozilla will continue to focus on emerging markets and the first-time smartphone user.

Pitkään on puhuttu Chrome OS:n tulemisesta tableteille. Tosiasiassa Firefox OS taitaa ehtiä kuitenkin ensin. Vielä enemmän kuin läppäri tai puhelin nimenomaan tabletti on webin käyttö väline. Monet käyttävät tablettia aamukahvipöydässä HS:n, Facebookin ja blogien lukuun, videoiden katseluun ja muuhun sellaiseen, missä perinteisiä sovelluksia ei tarvita. On tosin spekuloitu sillä, haluaako Google tuoda tabletti-markkinalle kilpailijan omalle Androidilleen. Uskon, että haluaa. (Google näkee Androidin uskoakseni väliaikaisena ratkaisuna. Android on fragmentoitunut pahasti. Todellisuudessa Google uskoo enemmän Chromeen ja Chromebook OS:ään. Chrome on kaikkialla samanlainen. Chromebook OS:n uuden version jakelu on kokonaan Googlen hallussa, mikä on kuluttajankin kannalta huomattavasti sujuvampaa. Riippumatta siitä kenen valmistajan Chromebook on kyseessä look-and-feel on sama.)

Se, että Mozilla on myös lähtenyt tähän businekseen osoittaa vahvasti, että Googlen visiolla on laajempaa kannatusta. (Ottamatta nyt kantaa onko ajatus alunperin Googlen vai pikemmin jo Sunin.)

Markkina kehittyy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti