Sama kuvio toistuu aina. Markkinoita hallitseva toimija reagoi liian hitaasti ensimmäisen uhkiin ja sitten yhtäkkiä alkaa nopea romahduksen spiraali. Tällä kertaa ovat vuorossa USA:n taksifirmat.
“The San Francisco Cab Drivers Association (SFCDA) [...] reports that one-third of the 8,500 or so taxi drivers in San Francisco — over 2,800 — have ditched driving a registered cab in the last 12 months to drive for a private transportation startup like Uber, Lyft, or Sidecar instead.”
Romahdus on harvoin totaalinen vaan alkuperäinen markkinajohtaja siirtyy elämään varjoelämää:
Incumbents may survive for many years post collapse, but are no longer really relevant (e.g. BlackBerry). Instead they suffer from ongoing layoffs and downsizing of their companies with a subset going bankrupt early. In the taxi example, the individual drivers will thrive as they move to Uber and Lyft, while the taxi companies themselves will suffer. For the next N years, people will still order Yellow Cabs and other taxis. There will just be fewer and fewer drivers and customers for these traditional services. Eventually, branded taxi companies will become an “old lady use case,” i.e. only a small subset of the most conservative prior generation of users will continue to use the dramatically downsized incumbents.
Microsoft yrittää saada jalansijaa tablettimarkkinoilla ja suunnittelee Windowsin muuttamista webbikäyttöjärjestelmäksi, mutta on myöhässä. Varjoelämä odottaa - tai sitten heikkojen osien myyminen pois niin kuin Nokia onnistuneesti teki.
Microsoft yrittää saada jalansijaa tablettimarkkinoilla ja suunnittelee Windowsin muuttamista webbikäyttöjärjestelmäksi, mutta on myöhässä. Varjoelämä odottaa - tai sitten heikkojen osien myyminen pois niin kuin Nokia onnistuneesti teki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti