Edellinen harjoitukseni sisälsi muutaman funktion jolla laskettiin se, miten eri strategioiden frekvenssit muuttuvat missäkin matemaattisessa/evolutiivisessa pelissä. Funktioiden lisäksi oli sitten piirrosohjelma, joka visualisoi frekvenssien muuttumista. Piirrosohjelma oli suht sama jokaiselle matemaattiselle pelille (kivi-paperi-sakset, vapaaehtoinen vangin dilemma, vapaaehtoinen julkishyödyke-peli), mutta funktiot olivat pelikohtaisia.
Luulenpa siksi että funktionaalinen lähestysmistapa on tällaiseen ongelmaan omiaan. Pitää tutustua ehkä
1. lambda-kalkyyliin
2. siihen miten javascriptillä onnistuu funktionaalinen ohjelmointi / lambda-kalkyyli. (Slideset samasta aiheesta.)
Javascriptiä halutaan käyttää, koska päämääränä on olla webbi-puristi. Chromemies on webbi-puristi.
Mutta tarvitaanko oikeasti täyttä lambda-kalkyyliä on sitten toinen juttu? Javasciptissähän voi kirjoittaa vaikkapa
var x = function(y) { return y + z; } missä z on joku muuttuja jolla on arvo.
ja sitten
var a = x( 3 );
tai
a = x( x );
Javascript ei tue natiivisti koko lambda-kalkyylia vaan sitä varten pitää ladata laajennus / tulkki.
Luulenpa siksi että funktionaalinen lähestysmistapa on tällaiseen ongelmaan omiaan. Pitää tutustua ehkä
1. lambda-kalkyyliin
2. siihen miten javascriptillä onnistuu funktionaalinen ohjelmointi / lambda-kalkyyli. (Slideset samasta aiheesta.)
Javascriptiä halutaan käyttää, koska päämääränä on olla webbi-puristi. Chromemies on webbi-puristi.
Mutta tarvitaanko oikeasti täyttä lambda-kalkyyliä on sitten toinen juttu? Javasciptissähän voi kirjoittaa vaikkapa
var x = function(y) { return y + z; } missä z on joku muuttuja jolla on arvo.
ja sitten
var a = x( 3 );
tai
a = x( x );
Javascript ei tue natiivisti koko lambda-kalkyylia vaan sitä varten pitää ladata laajennus / tulkki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti